CAND TREBUIE SA LUAM VITAMINE SI SUPLIMENTE ALIMENTARE

Vitaminele asigura buna functionare a unor parti importante din organism. Ele ajuta la transformarea hranei in energie, la formarea si innoirea tesuturilor.

Multe dintre vitamine le putem prelua direct, printr-o alimentatie corespunzatoare, din legume, fructe si cereale. Exista insa si asa – numitele vitamine ‘’obligatorii’’, care sa ne intareasca sistemul imunitar tot mai amenintat in lumea de zi si sa ne apere de anumite boli.

Si cum nu multi dintre noi ne putem lauda cu o alimentatie sanatoasa, uneori avem nevoie de un ajutor in plus: suplimentele alimentare. Atentie, insa! Pentru a nu face mai mult rau decat bine, fiecare vitamina cere un dozaj special.

De aceea, inainte de administrarea vitaminelor si suplimentelor alimentare este intotdeauna indicat sa cerem mai intai sfatul specialistilor, mai ales daca urmam tratamente cu medicamente eliberate cu prescriptie medicala.

La fel de important este sa stim cand si cum trebuie administrate aceste vitamine, pentru ca ele sa fie asimilate cat mai eficient de organism. In lipsa unei alimentatii corespunzatoare, vitaminele si suplimentele alimentare nu vor fi asimilate de organism.

Vitaminele din complexul B


Tiamina (vitamina B1), riboflavina (vitamina B2), vitamina B6, niacina (vitamina B3), biotina (vitamina B7), vitamina B12, acidul folic (vitamina B9) si acidul pantotenic (vitamina B5) conlucreaza pentru a mentine organismul sanatos.

Impreuna, ele participa la stimularea energie, la combaterea stresului, depresiei si bolilor cardiovasculare. Insa, pentru a fi asimilate de organism, vitaminele din complexul B trebuie consumate zilnic.

Este indicat ca vitaminele din complexul B sa fie luate la aceeasi ora in fiecare zi. Ele se asimilieaza cel mai bine daca sunt luate pe stomacul gol, insa acest lucru poate provoca, in unele cazuri, senzatie de greata sau chiar voma. Cel mai bine e ca vitamina B sa fie luata cu o cantitate mica de alimente.

Vitaminele solubile in apa


Vorbim, aici, despre vitaminele hidrosolubile (C, B1, B2, PP, B12), care se dizolva in apa si care sunt rapid absorbite in tesuturile noastre, pentru ca organismul sa inceapa sa le foloseasca in cel mai scurt timp.

Vitaminele hidrosolubile se stocheaza in cantitati foarte mici, astfel ca se cere o ”reumplere’‘ a rezervelor acestora prin alimentatie si eventual, prin administrarea de suplimente alimentare. Excesul este bine tolerat, surplusul eliminandu-se urinar, fara a afecta in vreun mod organismul.

Vitamina C, necesara pentru mentinerea sanatatii sistemului imunitar, cartilajelor, a pielii, dintilor, vaselor sanguine si a oaselor, se poate lua cu apa, dupa masa sau pe stomacul gol, de doua ori pe zi, la aceleasi ore.

Pentru a fi asimilate cat mai bine de organism, este bine ca suplimentele cu vitamina C sa fie asociate cu alimente care contin in mod natural vitaminele din produsul respectiv. In acest caz, este indicat ca vitamina C sa fie administrata cu un pahar de suc natural de portocale.

Vitaminele liposolubile


Sunt vitaminele ce se dizolva doar in grasimi, fiind stocate in tesutul adipos si la nivelul ficatului. Acest tip de vitamine pot fi stocate in corp zile intregi si chiar luni, astfel ca dozele masive, administrate perioade prea indelungate, pot deveni toxice.

De aceea, este important ca vitaminele liposolubile sa fie administrate doar in cazul unor carente nutritionale si doar cu acordul medicului specialist. Pentru o asimilare buna, ele se administreaza cu alimente care contin grasimi.

Vitamina A este recomandata, adesea, pentru mentinerea sanatatii ochilor si a pielii, pentru intarirea mecanismelor de aparare ale organismului, precum si pentru dezintoxicare. Ea devine foarte toxica (oboseala, lipsa de apetit, pierdere in greutate, piele pergamentoasa) in clipa cand cantitatea depusa in ficat este depasita. In timpul sarcinii, supradozarea cu vitamina A poate pune in pericol fatul. Pentru a fi cat mai bine asimilata, vitamina A se ia la aceeasi ora in fiecare zi, doar in cantitatea prescrisa de medic.

Vitamina D permite fixarea calciului la nivelul oaselor, contribuind la sanatatea dintilor si muschilor. Aceasta poate fi luata dupa masa sau pe stomacul gol. Specialistii recomanda administrarea vitaminei D la inceputul serii, deoarece aceasta este sintetizata de organism dupa expunerea la soare.

Vitamina E protejeaza celulele, dar supradozarea poate duce la probleme cu fierea. In asociere cu medicamentele administrate pentru subtierea sangelui, ea poate produce sangerari puternice. Se ia cu doua ore inainte sau dupa administrarea altor medicamente sau suplimente.

Vitamina K are un rol esential in coagularea sangelui si nu trebuie administrata in paralel cu medicamente anticoagulante. Vitamina K trebuie luata cu doua ore inainte sau dupa administrarea altor medicamente sau suplimente.

Vitaminele prenatale

Vitaminele prenatale sub forma de suplimente pot completa anumite carente produse in urma alimentatiei. Pentru evitarea anumitor dezechilibre ale unor nutrienti esentiali, este bine ca ele sa fie luate, dupa prescriptia medicului, atat inainte de conceptie (daca intentionati sa ramaneti insarciinate), cat si imediat dupa, pe tot parcursul sarcinii.

Vitaminele prenatale contin acid folic, fier, calciu, vitamina C, zinc, cupru, vitamina B6 si vitamina D. In functie de nevoi, medicul poate recomanda un supliment separat, care sa acopere doza zilnica necesara. In caz de greturi matinale sau varsaturi pe parcursul zilei, vitaminele prenatale pot fi administrate inainte de culcare.

Recomandari importante

Nu luati suplimentele alimentare cu bauturi fierbinti, cu ceai sau cafea!
Nu dublati doza daca ati uitat sa luati suplimentul!
Nu depasiti doza recomandata inainte de a discuta cu un specialist!